Pages

Sunday, June 12, 2011

kursus di Kalumpang....7-8/6/2011

Assalamualalikum wrt wbt...buat sume pembaca..sorrylah lame x update aku punyer blog nie..mcm2 urusan ...termasuklah urusan keluarga...kesempatan utk mencoretkan apa yg berlaku tu tiada. Alhamdulillah dgn izinNya dpt aku tulis jugak mlm nie...sibuk2 jugak kan!...

Selasa lepas aku tlh dipanggil oleh jabatan Pertanian Gombak utk berkursus di Pusat Latihan Pertanian di Kalumpang slama 2 hari.. Lame dh x gi kursus. gerak dr umah kul 7 pg. sampai lebih kurang kul 8.15pg..daftar masuk then sembang2 dgn peserta yg dtg all over Selangor beb! Staff Jabatan Pertanian pun ada. x sangka plak aku kena attend kursus kali ni. Kali nie peserta pun hebat2 belaka....usahawan yg dh jauh berjalan..antaranya korang penah dgr nama MOON SNEK x? taukenye Pn. Maimunah aku jumpa dlm kursus ni. org nya humble..walaupun perniagaan dh besar...peluang yg ada dlm kursus ni aku manfaatkan kan...tukar2 name kad..berkenalan dgn peserta yg aku x kenal...tauke air soya ada, tauke mee pun ada, tauke maruku pun ada..senang cakap macam2 ada...mmg seronok...

oooppss..lupa plak kursus yg aku ikuti kali ni ialah Kursus Amalan Pengilangan Yang Baik atau GMP..wow!..mmg hebat kursus nie....bukan senang nk apply kursus nie dlm kilang aku...tapi moderator tu cakap buat perlahan2 ikut kemampuan....seikit demi sedikit barulah boleh capai.....Alhamdulillah byk benda yg aku rasakan perlu tranformasi kt kilang aku nie..

tup...tup dh kul 5 ptg...mlm kang kene wat discussion utk pembentangan esok...actually ader tmpt nginap..tp aku saje book hotel Sahara Inn Tanjung Malim, nk amik anak bini aku nginap mlm nie kt. so aku pun balik...amik anak bini aku...kilang berjalan seperti biasa..on progress..order pun ok...Alhamdulillah...Allah buka pintu org yg dtg nk tuntut ilmu...Usahawan bukan sahaja kena mengurus tapi ilmu kena byk timba..dan pergi kursus either yg berbayar mahupun percuma...untuk kebaikan kita jugak...

Aku sampai kt hotel ngan anak bini aku kul 8.00mlm. pas check in ..aku terus beredar..nk sambung perbincangan mlm nie..kene wat tulang ikan ISHIKAWA dan layout kilang sedia ada kepada yg berkonsepkan status GMP. Alhamdulillah settle..ahli kumpulan yg baguzzzzz...
Aku balik hotel dlm kul 12tgh mlm...esoknya kul 8.00pg pas bw anak2 dan wife aku breakfast..aku ke tmpt kursus...wat presentation....ooppsss..ada satu benda yg aku nak share ngan korang..rupa2nya sampah kilang/ rumah yg kita buang slalu tu rupenye boleh di proses wat ENZYME!..caranya cukup mudah..amik sampah contohnya kulit kentang/buah2an dan sebagainya..gaulkan dgn gula perang dan air peramkan selama 1-3bulan...selepas tu amik airnya kita bole guna utk baja kt tanaman kita..hatta kaki yg ada sakit kulit pun bole guna InsyaAllah baik dgn izinNya...ni moderator aku yg bgtau..dia dptpun org Cina yg bagtau..hebat nie...!

oklaaa...setakat nie dulu yg sempat aku nk tulis..mata pun dh berakor dh...
selamat malam...Assalamualalikum...

Enak Sentiasa Ingat Rasa


No comments:

Post a Comment